App, eller applikation som det är en förkortning av, är helt enkelt ett program som man installerar på sin mobiltelefon. Begreppet appar började användas mer omfattande 2008, när Apple lanserade App Store till Iphone, som är en programbutik för Apples mobiltelefon.
Den som varit med en stund kanske undrar varför det tog ett decennium för tredjepartsapplikationer att faktiskt bli allmängods? Att fylla en handdator eller mobiltelefon med nya program eller spel är faktiskt långt ifrån ett nytt fenomen.
För dig som inte är bekant med fenomenet kan vi berätta att möjligheten för användare att installera tredjepartsprogram (alltså sådana som inte är gjorda av tillverkaren själv) är nästan lika gammalt som handdatorn, det vill säga ungefär från skiftet mellan 80- och 90-tal. När det gäller separata program till mobiler tog det lite längre tid, eftersom de första lurarna var väldigt simpla. Det var först runt millennieskiftet som det på allvar gick att börja bygga ut telefonen med nya program. Då började handdatorer byggas ihop med mobiler, och då tog handdatorkungarna Microsoft och Palm med sig apparna in i mobilvärlden. För lite mer vanliga telefoner rullade det igång mer eller mindre samtidigt, i och med introduktionen av utvecklingsspråket Java till mobiltelefoner. Eftersom denna plattform möjliggjorde att samma program kunde användas på flera olika mobiler, handlade det inte om alltför avancerade program, eftersom de inte anpassades fullt ut för varje enskild lur.
Mobilprogram, och kanske framförallt mobilspel, fortsatte att utvecklas under åren, men utöver dyra prenumerationstjänster från både operatörer och ljusskygga småföretag låg de inte i allmänhetens blickfång. Trots detta fanns det (och finns fortfarande), mängder av både stora och seriösa sajter där man kunde handla och ladda ner program till sin mobil.
App Store först och störst
App Store drogs igång i samband med att Apples lanserade sin andra utgåva av Iphone. Det blev en programbutik som integrerats hårt med datorprogrammet Itunes, som både fungerar som musikbutik och synkplattform för Iphone och Ipod. En annan stor nyhet var att du kunde ladda ner program direkt till telefonen via den inbyggda klienten. Samtidigt hade Apple knutit mängder av utvecklare till sig, och inom kort fanns tusentals program tillgängliga för nedladdning. I och med att man använde samma kontoinformation som till den redan etablerade musikbutiken gav systemet också en trygghet för konsumenten.
Gemensamt för alla butiker är att du startar upp butiken i din telefon, letar upp något som är hett just nu, och sedan laddar ner det. Är appen ifråga gratis är det bara att tuta och köra, då kan du inom några ögonblick kunna starta det nya programmet och använda det. Handlar det om en app som kostar pengar behöver du oftast ha loggat in på ditt personliga konto, där dina personuppgifter och kreditkortsinformation finns sparade, för att kunna bekräfta köpet.
Vad är utbudet?
De flesta är överens om att appar, både widgets (dvs dynamiska genvägar som läggs på telefonens startskärm, exempelvis för att visa vädret) och webbappar (hemsidor som beter sig precis som en installerad applikation), är den viktigaste delen för både dagens och framtidens mobiltelefoner. Det finns egentligen inga gränser för vad som kan skapas till mobilerna, det är bara utvecklarnas fantasi som sätter gränserna. Olika former av spel är definitivt vanligast, men för appanvändare är det redan vardagsmat att ladda ner chattklienter, mejlprogram, hela Officepaket (för att redigera dokument och kalkylfiler bland annat), och navigationsprogram till exempel. Med programbutikerna kan du helt enkelt ge din telefon ett helt nytt liv och helt nya användningsområden. Det handlar om en revolution för det mobila användandet som blir tillgängligt för allt fler.
Den som varit med en stund kanske undrar varför det tog ett decennium för tredjepartsapplikationer att faktiskt bli allmängods? Att fylla en handdator eller mobiltelefon med nya program eller spel är faktiskt långt ifrån ett nytt fenomen.
För dig som inte är bekant med fenomenet kan vi berätta att möjligheten för användare att installera tredjepartsprogram (alltså sådana som inte är gjorda av tillverkaren själv) är nästan lika gammalt som handdatorn, det vill säga ungefär från skiftet mellan 80- och 90-tal. När det gäller separata program till mobiler tog det lite längre tid, eftersom de första lurarna var väldigt simpla. Det var först runt millennieskiftet som det på allvar gick att börja bygga ut telefonen med nya program. Då började handdatorer byggas ihop med mobiler, och då tog handdatorkungarna Microsoft och Palm med sig apparna in i mobilvärlden. För lite mer vanliga telefoner rullade det igång mer eller mindre samtidigt, i och med introduktionen av utvecklingsspråket Java till mobiltelefoner. Eftersom denna plattform möjliggjorde att samma program kunde användas på flera olika mobiler, handlade det inte om alltför avancerade program, eftersom de inte anpassades fullt ut för varje enskild lur.
Varför slog det inte?
Mobilprogram, och kanske framförallt mobilspel, fortsatte att utvecklas under åren, men utöver dyra prenumerationstjänster från både operatörer och ljusskygga småföretag låg de inte i allmänhetens blickfång. Trots detta fanns det (och finns fortfarande), mängder av både stora och seriösa sajter där man kunde handla och ladda ner program till sin mobil.
Problemet med dessa sajter var flera. För det första var många av det oseriösa slaget, för det andra var det inte många användare som ens visste att man kunde installera nya program och spel på telefonen. Att man dessutom var tvungen att först ladda ner programmen till sin dator, för att därefter föra över dem till telefonen, gjorde det inte mer inbjudande för nya användare. Den okunskapen var huvudanledningen till att Apple drog igång App Store 2008.
App Store drogs igång i samband med att Apples lanserade sin andra utgåva av Iphone. Det blev en programbutik som integrerats hårt med datorprogrammet Itunes, som både fungerar som musikbutik och synkplattform för Iphone och Ipod. En annan stor nyhet var att du kunde ladda ner program direkt till telefonen via den inbyggda klienten. Samtidigt hade Apple knutit mängder av utvecklare till sig, och inom kort fanns tusentals program tillgängliga för nedladdning. I och med att man använde samma kontoinformation som till den redan etablerade musikbutiken gav systemet också en trygghet för konsumenten.
Succén lät inte vänta på sig och snart hade varenda tillverkare en programbutik redo för sitt respektive system. Alla fungerar på ungefär samma sätt, med dels en klient för att kunna ladda ner appar direkt till mobilen, dels olika lösningar för att sköta det hemma vid datorn. Itunes har som bekant en app-del inbyggd, medan Nokia kör på ett webbaserat system för sin Ovi Store, och Google helt och hållet förlitar sig på nedladdning i mobilen med Android Market.
Numera har apparna blivit en del av det sociala livet, där folk jämför och tipsar varandra om olika skojiga appar när de träffas.
Så funkar det
Gemensamt för alla butiker är att du startar upp butiken i din telefon, letar upp något som är hett just nu, och sedan laddar ner det. Är appen ifråga gratis är det bara att tuta och köra, då kan du inom några ögonblick kunna starta det nya programmet och använda det. Handlar det om en app som kostar pengar behöver du oftast ha loggat in på ditt personliga konto, där dina personuppgifter och kreditkortsinformation finns sparade, för att kunna bekräfta köpet.
Detta fungerar för samtliga programbutiker som lanserats i Sverige, utom Android Market då Google av någon anledning inte vill tjäna pengar på användare som köper appar. Det finns fortfarande tusentals gratisprogram, men de allra vassaste professionella programmen blir du utan om du använder dig av en Androidtelefon.
Vad är utbudet?
De flesta är överens om att appar, både widgets (dvs dynamiska genvägar som läggs på telefonens startskärm, exempelvis för att visa vädret) och webbappar (hemsidor som beter sig precis som en installerad applikation), är den viktigaste delen för både dagens och framtidens mobiltelefoner. Det finns egentligen inga gränser för vad som kan skapas till mobilerna, det är bara utvecklarnas fantasi som sätter gränserna. Olika former av spel är definitivt vanligast, men för appanvändare är det redan vardagsmat att ladda ner chattklienter, mejlprogram, hela Officepaket (för att redigera dokument och kalkylfiler bland annat), och navigationsprogram till exempel. Med programbutikerna kan du helt enkelt ge din telefon ett helt nytt liv och helt nya användningsområden. Det handlar om en revolution för det mobila användandet som blir tillgängligt för allt fler.